ارتباط آمیلوئید بین بیماری پارکینسون و ملانوم

از نظر ظاهری ، به نظر می رسد بیماری پارکینسون - یک اختلال نورودژنرتیو - و ملانوم - نوعی سرطان پوست - تشابهات زیادی ندارند. با این حال ، برای نزدیک به 50 سال ، پزشکان تشخیص داده اند که بیماران مبتلا به پارکینسون بیش از جمعیت عمومی دچار ملانوم می شوند. اکنون ، دانشمندان یک ارتباط مولکولی بین این دو بیماری را به صورت دانه های پروتئینی معروف به آمیلوئید گزارش کرده اند.

محققان نتایج خود را امروز در نشست بهاری انجمن شیمی آمریکا (ACS) ارائه می دهند.

چندین تحقیق نشان داده است كه ملانوم در جمعیت پارکینسون دو تا شش برابر بیشتر از جمعیت سالم رخ می دهد. علاوه بر این ، پروتئین درگیر در بیماری پارکینسون ، α- سینوکلئین ، در سلولهای ملانوم افزایش می یابد.

Mild Covid-19 ممکن است منجر به علائم عصبی ماندگار شود

شناسایی زود هنگام علائم عصبی پایدار مرتبط با Covid-19 باعث شد متخصصان در Northwestern Medicine ، شیکاگو ، یکی از اولین کلینیک های کشور را برای درمان طولانی مدت عصبی در ماه مه سال 2020 آغاز کنند.

در تحقیقی که 23 مارس در مجله Annals of Clinical and Translational Neurology منتشر شد ، مدیر کلینیک ایگور کورالنیک و همکارانش در مورد 100 بیمار متوالی تحت درمان در کلینیک بین ماه های مه و نوامبر سال 2020 گزارش کردند که با ارائه اولیه اولیه Covid-19 نسبتاً خفیف بودند. یافته های مطالعه به شواهد حکایتی در حال رشد که نشان می دهد علائم عصبی مداوم ممکن است در میان بیماران بدون علائم اولیه شدید شایع باشد ، اضافه می شود. حتی در بیمارانی که بیماری اولیه خفیف دارند ، احتمال بروز علائم عصبی طولانی مدت وجود دارد و این علائم می توانند ناتوان کننده باشند.

زوال عقل با افزایش درد سالها قبل از تشخیص ارتباط دارد

بر اساس تحقیقات جدید ، افراد مبتلا به زوال عقل ممکن است 16 سال قبل از تشخیص ، میزان درد خود را افزایش دهند. این مطالعه که بخشی از آن توسط NIA تأمین شده و در Pain منتشر شده است ، اولین مطالعه ای است که رابطه بین درد و زوال عقل را برای مدت طولانی بررسی می کند.

افرادی که مبتلا به زوال عقل بودند ، از 16 سال قبل از تشخیص ، کمی درد بیشتری گزارش کردند که بیشتر ناشی از تفاوت در تداخل درد بود. این شرکت کنندگان نسبت به افرادی که هرگز مبتلا به زوال عقل نبودند ، به طور مداوم سطح درد را افزایش دادند. در زمان تشخیص ، افراد مبتلا به زوال عقل به طور قابل توجهی درد بیشتری نسبت به افراد بدون زوال عقل گزارش کردند.

محققان متذکر می شوند ، از آنجا که تغییرات مغزی مرتبط با زوال عقل از دهه ها قبل از تشخیص شروع می شود ، بعید است که درد باعث ایجاد یا افزایش خطر زوال عقل شود. در عوض ، آنها پیشنهاد می کنند که درد مزمن ممکن است یکی از علائم اولیه زوال عقل باشد یا به سادگی با زوال عقل در ارتباط باشد. مطالعات آینده که شامل اطلاعاتی در مورد علت ، نوع ، محل و ویژگی های درد و نوع و شدت زوال عقل بیمار است ، می تواند به تعریف جزئی تر رابطه بین زوال عقل و درد کمک کند.

چگونه سردرد ها را کنترل کنیم؟

دکتر منصوره تقا متخصص بیماری های مغز و اعصاب:

بر اساس یافته های پژوهش علل افزایش سردرد در ماههای اخیر، موارد زیر جهت کنترل سردردها توصیه می شود:

۱- استفاده مناسب و مدیریت شده از وسایل الکترونیکی و حذف موارد غیر ضروری، حفظ فاصله مناسب چشم تا وسیله مورد استفاده، دقت در حفظ موقعیت صفحه مانیتور و صفحه موبایل نسبت به سر و گردن به نحوی که نیاز به خم کردن سر به جلو، عقب بردن سر و یا کج کردن سر در زمان استفاده از وسیله الکترونیکی نباشد.

۲- استراحت متناوب چشم به شکل بستن چشم در فواصل انجام کار و سپس نگاه به دورترین نقطه قابل دید و سپس ادامه کار

۳- در صورت ایجاد سردرد با مطالعه و یا نگاه کردن به مانیتور، معاینه چشم پزشکی از نظر احتمال نیاز به عینک

۴- ایجاد ارتباط بیشتر معنوی با مبدا آفرینش و مطالعه کتابهای مرتبط در راستای به دست آوردن آرامش بیشتر. به یاد داشته باشیم خواندن نماز از بهترین روشهای ارتباط با پروردگار توانا و دستیابی به آرامش است.

۵- مشاوره با روانشناس و یا احیانا مراجعه به متخصصین اعصاب و روان، در صورت احساس بی حوصلگی، عصبانیت زودرس و بیقراری، بی خوابی و بی حوصلگی

۶- اگر نیاز به استفاده از ماسک به مدت طولانی بدلیل شرایط کاری دارید، می توانید از روشهای ساده ابتکاری جهت قرار گرفتن کش ماسک بر پشت سر بجای قرار گرفتن در پشت گوش استفاده کنید یا بجای ماسک کش دار از ماسک بند دار استفاده کنید که بند های ماسک را پشت سر بندید. استفاده از این روش باعث جلوگیری از سردردهای فشاری به دلیل فشار کش ماسک خواهد شد.

نگاهی دوباره به سردرد در مبتلایان به کرونا

دکتر منصوره تقا متخصص بیماری های مغز و اعصاب:

در اثر ابتلا به کرونا چند نوع سردرد ممکن است ایجاد شود که در اینجا به طور خلاصه به آنها اشاره می کنم.

در قسمت اول مطلب، سردرد شایعتری را که در روزهای اول ابتلا به کرونا ایجاد می شود، را توضیح می دهم.

سردرد در روزهای اول ابتلا به ویروس مشابه ایجاد سردرد به علت آنفلوانزا یا سایر ویروس ها است.

در این زمان همراهی علائم گوارشی، اسهال و بی اشتهایی که منجر به کاهش آب بدن می شود احتمال بروز سردرد را بیشتر می کند. لذا مراقبت از نظر دریافت مایعات کافی به بدن و تنظیم سطح سدیم و پتاسیم از اهمیت ویژه برخوردار است.

گاهی سردرد قبل از بروز دیگر علائم ابتلا به عفونت کرونا بروز می یابد و در موارد کمی تنها علامت بیماری است. لذا توصیه می شود اگر در فردی که در ارتباط با بیمار مبتلا به کرونا بوده است، سردرد جدید و یا شدیدی بروز کند، احتمال ابتلا به بیماری را در نظر داشته باشد و مراقبتهای پیشگیرانه از نظر ابتلا دیگران را رعایت نماید.

کسانی که سابقه سردرد میگرنی دارند، بیشتر احتمال دارد در صورت ابتلا به کرونا سردرد بگیرند.

اضطراب و ترس از کرونا خود یکی از علل ایجاد سردرد در مبتلایان به بیماری است که با تلاش برای آرامش، اعتماد به کادر درمان و ارتباطات معنوی می توان بر آنها غلبه کرد. گاهی نیاز به مصرف داروی آرامبخش با تجویز پزشک است.

جالب است بدانید بر اساس آمارها و مطالعات سردرد بیشتر در خانمها و در افراد جوان در زمان ابتلا به بیماری کرونا اتفاق می افتد و جالبتر اینکه سردرد در روزهای اول بیماری معمولا در کسانی که قرار است بیماری خفیفتری داشته باشند،  دیده می شود. لذا معمولا داشتن سردرد در روزهای اول بیماری نشانه خوبی است که حاکی از خفیفتر بودن بیماری است.

داروهای معمول پیشگیری از میگرن تداخلی با درمان و داروهای تجویزی در بیماری کرونا ندارند و لازم است در دوران بیماری ادامه پیدا کنند مگر شدت بیماری و شرایط خاص اجازه مصرف آنها را ندهد. قطع ناگهانی داروهای پیشگیری کننده خود باعث برگشت سردرد قدیمی است.

انواع دیگر سردرد را در نوشته های بعد خدمتتان عرض خواهم کرد.