چگونه سردرد ها را کنترل کنیم؟

دکتر منصوره تقا متخصص بیماری های مغز و اعصاب:

بر اساس یافته های پژوهش علل افزایش سردرد در ماههای اخیر، موارد زیر جهت کنترل سردردها توصیه می شود:

۱- استفاده مناسب و مدیریت شده از وسایل الکترونیکی و حذف موارد غیر ضروری، حفظ فاصله مناسب چشم تا وسیله مورد استفاده، دقت در حفظ موقعیت صفحه مانیتور و صفحه موبایل نسبت به سر و گردن به نحوی که نیاز به خم کردن سر به جلو، عقب بردن سر و یا کج کردن سر در زمان استفاده از وسیله الکترونیکی نباشد.

۲- استراحت متناوب چشم به شکل بستن چشم در فواصل انجام کار و سپس نگاه به دورترین نقطه قابل دید و سپس ادامه کار

۳- در صورت ایجاد سردرد با مطالعه و یا نگاه کردن به مانیتور، معاینه چشم پزشکی از نظر احتمال نیاز به عینک

۴- ایجاد ارتباط بیشتر معنوی با مبدا آفرینش و مطالعه کتابهای مرتبط در راستای به دست آوردن آرامش بیشتر. به یاد داشته باشیم خواندن نماز از بهترین روشهای ارتباط با پروردگار توانا و دستیابی به آرامش است.

۵- مشاوره با روانشناس و یا احیانا مراجعه به متخصصین اعصاب و روان، در صورت احساس بی حوصلگی، عصبانیت زودرس و بیقراری، بی خوابی و بی حوصلگی

۶- اگر نیاز به استفاده از ماسک به مدت طولانی بدلیل شرایط کاری دارید، می توانید از روشهای ساده ابتکاری جهت قرار گرفتن کش ماسک بر پشت سر بجای قرار گرفتن در پشت گوش استفاده کنید یا بجای ماسک کش دار از ماسک بند دار استفاده کنید که بند های ماسک را پشت سر بندید. استفاده از این روش باعث جلوگیری از سردردهای فشاری به دلیل فشار کش ماسک خواهد شد.

نگاهی دوباره به سردرد در مبتلایان به کرونا

دکتر منصوره تقا متخصص بیماری های مغز و اعصاب:

در اثر ابتلا به کرونا چند نوع سردرد ممکن است ایجاد شود که در اینجا به طور خلاصه به آنها اشاره می کنم.

در قسمت اول مطلب، سردرد شایعتری را که در روزهای اول ابتلا به کرونا ایجاد می شود، را توضیح می دهم.

سردرد در روزهای اول ابتلا به ویروس مشابه ایجاد سردرد به علت آنفلوانزا یا سایر ویروس ها است.

در این زمان همراهی علائم گوارشی، اسهال و بی اشتهایی که منجر به کاهش آب بدن می شود احتمال بروز سردرد را بیشتر می کند. لذا مراقبت از نظر دریافت مایعات کافی به بدن و تنظیم سطح سدیم و پتاسیم از اهمیت ویژه برخوردار است.

گاهی سردرد قبل از بروز دیگر علائم ابتلا به عفونت کرونا بروز می یابد و در موارد کمی تنها علامت بیماری است. لذا توصیه می شود اگر در فردی که در ارتباط با بیمار مبتلا به کرونا بوده است، سردرد جدید و یا شدیدی بروز کند، احتمال ابتلا به بیماری را در نظر داشته باشد و مراقبتهای پیشگیرانه از نظر ابتلا دیگران را رعایت نماید.

کسانی که سابقه سردرد میگرنی دارند، بیشتر احتمال دارد در صورت ابتلا به کرونا سردرد بگیرند.

اضطراب و ترس از کرونا خود یکی از علل ایجاد سردرد در مبتلایان به بیماری است که با تلاش برای آرامش، اعتماد به کادر درمان و ارتباطات معنوی می توان بر آنها غلبه کرد. گاهی نیاز به مصرف داروی آرامبخش با تجویز پزشک است.

جالب است بدانید بر اساس آمارها و مطالعات سردرد بیشتر در خانمها و در افراد جوان در زمان ابتلا به بیماری کرونا اتفاق می افتد و جالبتر اینکه سردرد در روزهای اول بیماری معمولا در کسانی که قرار است بیماری خفیفتری داشته باشند،  دیده می شود. لذا معمولا داشتن سردرد در روزهای اول بیماری نشانه خوبی است که حاکی از خفیفتر بودن بیماری است.

داروهای معمول پیشگیری از میگرن تداخلی با درمان و داروهای تجویزی در بیماری کرونا ندارند و لازم است در دوران بیماری ادامه پیدا کنند مگر شدت بیماری و شرایط خاص اجازه مصرف آنها را ندهد. قطع ناگهانی داروهای پیشگیری کننده خود باعث برگشت سردرد قدیمی است.

انواع دیگر سردرد را در نوشته های بعد خدمتتان عرض خواهم کرد.